قوانین بازی پینگ پنگ

قوانین بازی پینگ پنگ

بازی پینگ پنگ

امروزه فواید ورزش برای بیشتر مردم آشکار شده است و بخصوص بازی های توپی بسیار محبوبیت یافته اند. به همین دلیل مه هم در این مقاله به بازی پینگ پنگ و البته به صورت تخصصی به شرح قوانین بازی پینگ پنگ خواهیم پرداخت.

تنیس روی میز که با نام پینگ پنگ در سر تا سر دنیا شناخته می شود فعالیتی است که روی میز صورت می گیرد. این بازی به توانایی بالا و دقیق، تکنیک، عمل و عکس العمل فوری، قدرت و سرعت، هماهنگی و انعطاف پذیری بالا و چابکی نیازمند است که البته با بازی کردن و فعالیت کافی در این ورزش به این معیار ها خواهید رسید. پینگ پنگ ورزشی پر تحرک و پرجنب و جوش است . حداقل 2 بازیکن و در حالت حداکثری 4 بازیکنه می توان بازی کرد.

قوانین بازی پینگ پنگ

به صورت خلاصه موارد لازم برای انجام ورزش پینگ پنگ

  1. بازیکن
  2. راکت پینگ پنگ
  3. میز پینگ پنگ
  4. تور روی میز
  5. توپ پینگ پینگ
  • هر بازیکن باید یک راکت داشته باشند تا به وسیله راکت خود توپ را به زمین حریف بفرستند.
  • توری در وسط زمین بازی یا همان میز پینگ پنگ قرار دارد.
  • زمین بازی یا همان میز، جنسی از چوب و شیشه سخت دارد.
  • توپ های ورزش تنیس روی میز توپ هایی کوچک و نازک و سبک معمولا در رنگ های سفید و نارنجی دیده می شوند.

شما می تولنید با تهیه وسایل این بازی و البته آشنایی با قوانین این بازی که در ادامه درباره آن ها صحبت خواهیم کرد می توانید این فعالیت مهیج را بازی کنید.

تاریخچه کوچکی از پینگ پنگ

این بازی هیجان آور و سرگرم کننده دارای گذشته تاریخی است. تنیس روی میز به وسیله فدراسیون جهانی تنیس روی میز که در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد، مدیریت می شود. این ورزش در سال 1988 توانست در میان ورزش های المپیکی جا بگیرد.

مزایای بازی پینگ پنگ

 در طول بازی تنیس روی میز تمام اجزای بدن در حال تحرک می باشند از جمله دست، پا، گوش، بینی، قلب، مری، نای، شش، انگشتان دست، سر، چشم و… . در نتیجه این ورزش تحرک شما را بسیار افزایش می دهد و شما را بسیار متمرکز و سریع می سازد. البته باید گفت که دو نیمکرهٔ مغز به‌ صورت هم‌ زمان با هم فعالیت می کنند.

معرفی وسایل مورد نیاز برای ورزش پینگ پنگ

میز پینگ پنگ

سطح میز پینگ پنگ یا سطح بازی، مستطیلی است که دارای طول 2 متر و 74 سانتی متر و عرض 1 متر و 52 سانتی متر است. ارتفاعی که برای این میز ارتفاع استاندارد گفته می شود نیز 76 سانتی متر است.

در قسمت کناره های میز، در موازات طول و عرض آن نواری سفید با عرض 2 سانتیمتر تعبیه می شود. میز پینگ پنگ دارای رنگ تیره و یکنواخت است و جنس میز جوری خواهد بود که بازتاب نوری صورت نگیرد. میز پینگ پنگ به وسیله یک تور عمودی به دو قسمت برابر که هر قسمت نیز با یک خط به عرض سه میلی متر به دو قسمت مساوی به نام نیمه زمین بخش بندی شده اند.

تور

مجموعه ی تور شامل تور، ضمائم آن، پایه ها و گیرنده هایی می باشد که مجموعه ای تور را به میز وصل می کند. تور توسط دو پایه عمودی به میز وصل متصل گشته اند و ارتفاع تور از سطح میز 15.25 سانتی متر است.

توپ

توپ پینگ پنگ ، گرد و از جنس سلولوئید یا مواد پلاستیکی با رنگ سفید یا نارنجی مات و بدون بازتاب نور به قطر 40 میلی متر و وزن 2.7 گرم تولید می شود.

راکت

راکت پینگ پنگ ، شامل تیغه و سطح صاف و محکم و اندازه و وزن تعیین شده است. به گونه ای که هر راکتی با هر اندازه و وزنی نمی تواند در این ورزش بکار گرفته شود. سطح راکت یکنواخت و دارای ضخامت یکسانی می باشد. جنس چوب راکت از چوب طبیعی که برای استحکام آن از الیاف کربن و الیاف شیشه یا کاغذ فشرده استفاده می گردد.

رنگ یک سمت راکت قرمز مات و سمت دیگر آن مشکی مات است. هر دو سمت نور را بازتابش نکرده و بخش هایی از راکت که به وسیله آن ها ضربه وارد می شود حاوی یک پوشش لاستیکی آج دار است.

روش بازی تنیس روی میز

تنیس روی میز یا پینگ‌پنگ، به‌ گونه انفرادی یا گروهی و روی یک میز اتفاق می افتد. هر بازیکن یک راکت دارد و با استفاده از آن باید به توپ ضربه وارد می کند. توری که روی میز قرار دارد به بازی قوانین خاصی داده است. بازیکنی که بازی را شروع می کند باید سرویس بزند و گیرنده باید توپ را برگرداند و به همین ترتیب هر دو بازیکن توپ را به‌ طور پی در پی و بر اساس قوانین بازی بازگشت می‌دهند.

ترتیب بازی در پینگ پنگ

بازی انفرادی

در بازی های انفرادی زننده سرویس باید حتما یک سرویس درست بزند و گیرنده سرویس باید یک برگشت درست داشته باشد. پس از آن دوباره بازیکن زننده سرویس باید یک برگشت درست را اجرا کرده و بازی به همین صورت جلو می رود.

قوانین بازی پینگ پنگ

این بازی با سرویس آغاز می شود و هر یک از دو بازیکن می توانند تا 5 بار سرویس بزند. سرویس ها در هر 5 امتیاز تعویض می گردند، فقط در صورتی که دو حریف در امتیازی با عدد 20 با هم به تساوی برسند. در این صورت در هر امتیاز سرویس عوض می گردد.

پینگ پنگ در امتیاز 21 به پایان می رسد.اما در صورتی که دو ورزشکار در امتیاز 20 با هم برابر باشند بازی تا رسیدن 2 بازیکن به اختلاف 2 امتیاز ادامه پیدا می کند.

هنگام زدن سرویس حتما توپ باید در هوا و در شرایطی کاملا رها باشد. به همین دلیل فردی که سرویس را انجام می دهد باید توپ را به هوا پرتاب کند و آنگاه آن را بزند.

درصورت اتفاق ضربه اول، توپ پس از برخورد با زمین به تور بر خورد کند و بعد در زمین حریف فرود بیاید، لت می شود و کسی که آغاز کننده است باید دوباره سرویس را انجام دهد و امتیازی برای رقیب اضافه نخواهد شد. در طی مدت زمان بازی نباید توپ بیشتر از یک بار با سطح میز تماس داشته باشد و بعد از برخورد توپ با میز باید حتما به زمین حریف بازگردانده گردد.

در بازی هایی که دو نفره است سرویس باید از نیمه راست میز شما به سمت نیمه راست میز حریف انجام گیرد. ورزشکاران باید در هر تغییر سرویس حتما تغییر جا دهند.

خطا هایی که امتیاز کم می کنند به شرح زیر است

– اگـر بازیکن در سرویس زدن خطا کند.

– اگر نتواند توپ را پیش از آن که به میز برخورد کند، برگرداند.

– اگـر دست خود را به میز تکیه دهد.

– در صورتی که پیش از آن که توپ یک بار به میز برخورد کند، به آن ضربه وارد آورد.

اصطلاحات بازی پینگ پنگ

رالی: کلمه رالی برای مدت زمانی که توپ در جریان بازی در حال گردش است مورد استفاده قرار می گیرد.

لت: یک لت عبارت است از یک رالی که نتیجه آن در شمارش بازی منظور نمی شود.

امتیاز: یک امتیاز شامل یک رالی است که نتیجه آن در شمارش بازی منظور می شود.

دست بازی: دستی است که راکت را می گیرد.

دست آزاد: دستی است که راکت را نمی گیرد.

زننده سرویس: فردی است که نخستین ضربه را در رالی به توپ وارد می کند.

گیرنده سرویس: فردی است که دومین ضربه را در یک رالی به توپ وارد می کند.

سرویس خطا: برخورد توپ به تور، هنگام زدن سرویس.

داور: کسی است که برای کنترل و هدایت مسابقه انتخاب می شود.

کمک داور: به فردی گفته می شود که در زمان تصمیم گیری های ویژه به داور یاری می رساند.

خط پایانی: به خطی گفته می شود که به صورت فرضی در هر دو سمت امتداد داشته باشد.

شیوه انجام سرویس درست در قوانین بازی پینگ پنگ

برای شروع یک سرویس، توپ باید روی کف دست آزاد زننده سرویس در پشت خط پایانی و در بالای سطح بازی جای گیرد. در ادامه بازیکن زننده سرویس باید توپ را به صورت عمودی و به طرف بالا بدون چرخش پرتاپ کرده به طوری که توپ پس از رها شدن از کف دست بازیکن حداقل 16 سانتی متر به سمت بالا و پیش از ضربه خوردن بدون تماس با چیزی فرود آید.

هنگام انجام سرویس، حریف باید بتواند حداقل 80 درصد توپ را ببیند. موقعی که توپ به سمت پایین در حال حرکت است زننده سرویس به سوی آن ضربه وارد می کند، به صورتی که توپ نخست با زمین خودی و بعد پس از عبور از روی تور مستقیما با زمین حریف تماس پیدا می کند.

بازیکن حریف هنگام سرویس

در طول دوره آغاز زدن سرویس تا وقتی که به توپ ضربه وارد می آید، توپ باید بالا تر از سطح بازی و پشت خط پایانی زننده سرویس چای گیرد و نباید توسط قسمتی از بدن یا لباس زننده سرویس از گیرنده سرویس پنهان شود. پس از انجام سرویس دست زننده سرویس هرگز نباید در بین بدن او و تور وجود داشته باشد.

داور هنگام سرویس

انجام سرویس باید به صورتی باشد که امکان دید همه جانبه را برای داور فراهم آورد. در صورتی که داور نسبت به درست بودن شیوه زدن سرویس دارای شک باشد، تنها به دادن اخطار به زننده سرویس بسنده می نماید .

در صورت اینکه سرویس به طور آشکارا نادرست باشد، هیچ وقت اخطاری به او تعلق نمی گیرد و یک امتیاز به گیرنده سرویس داده می شود. اگر داور پیش از مسابقه از ناتوانی های جسمی بازیکن مطلع باشد، می تواند بعضی از موارد را در نظر نگیرد

برگشت درست

چنانچه به توپی که برگشت جواب داده شده است، به شیوه ای ضربه بیاید که به صورت مستقیم از بالا و یا از کنار مجموعه تور رد شود و یا پس از برخورد به مجموعه تور روی زمین فرود آید، این حرکت برگشت صحیح است.

لت

یک رالی در موارد زیر یک «لت» به حساب می آید:

– اگـر توپ در سرویس در هنگام عبور از محوطه تور، به آن برخورد کند، به شرطی که سرویس به درستیصورت گرفته شده است و یا گیرنده توپ یا همبازی او در توپ انسداد ایجاد نماید.

– اگر سرویس موقعی اجرا شود که گیرنده سرویس با همبازی او آمادگی لازم را نداشته و هیچ اقدامی در جهت وارد کردن ضربه به توپ انجام ندهند.

– اگـر بنا به دلایلی که خارج از کنترل بازیکن است، سرویس غیر صحیح یا برگشت غیر صحیح و یا عملی برخلاف قوانین بازی صورت پذیرد.

– اگر بازی را داور یا کمک داور متوقف کنند.

بازی پینگ پنگ را در موارد زیر می‌توان متوقف نمود

  • برای تصحیح اشتباهی که در سرویس، دریافت و یا زمین صورت گرفته است؛
  • برای اعلام سیستم تسریع؛
  • برای اخطار یا جریمه بازیکن؛
  • چنانچه عواملی سبب اختلال در شرایط بازی پینگ پنگ شود به صورتی که در نتیجه رالی اثر بگذارد.

امتیاز در بازی پینگ پنگ

به جز مواردی که رالی، یک لت محسوب می شود، در موارد زیر به بازیکن یک امتیاز داده می شود:

– در صـورتی که حریف او نتواند یک سرویس درست بزند.

– اگر که حریف او نتواند یک برگشت درست بزند.

– درصورتی که بعد از آنکه یک سرویس درست با یک برگشت درست را زد، توپ پیش از آنکه به وسیله حریف زده شود به جایی غیر از مجموعه تور اصابت کند.

– اگر که توپ بعد از آنکه به وسیله حریف زده شد، بدون اصابت با زمین او از خط انتهایی بگذرد.

– در صورتی که حریف مانعی بر سر راه توپ ایجاد کند.

– درصورتی که حریف دو مرتبه پی در پی به توپ ضربه بزند.

– در صورتی که حریف با طرفی از راکت که سطح آن فاقد لاستیک است به توپ ضربه بزند.

– درصورتی که بازیکن مقابل و هر آنچه که پوشیده یا حمل می‌ کند، سطح بازی را حرکت دهد.

– در صورتی که بازیکن مقابل و هر آنچه که پوشیده و یا حمل می‌کند، به مجموعه تور برخورد کند.

– درصورتی که دست آزاد بازیکن به سطح بازی برخورد کند.

– درصورتی که بازیکنان مقابل در مسابقات دو نفره پینگ پنگ خارج از نوبتی که به وسیله نخستین زننده توپ و نخستین گیرنده توپ مشخص شده‌است به توپ ضربه وارد کنند.

– مواردی که در قسمت مربوطه به سیستم تسریع به آن ها اشاره خواهد شد.

مدت زمان بازی پینگ پنگ

هر بازی پینگ پنگ از پنچ گیم  11امتیازی تشکیل شده است و برنده بازی تیم یا بازیکنی می باشد که سریع تر به امتیاز 11 دست یابد. البته در صورتی که در امتیاز 10 یکسان شوند برنده تیم یا بازیکنی است که بتواند با اختلاف دو امتیاز از بازیکن یا تیم حریف اختلاف ایجاد کند.

محصولات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

EnglishIran