راهاندازی شهربازی
راهاندازی شهربازی مانند تاسیس هر مرکز دیگری، نیاز به سرمایه و کسب مجوزهای قانونی دارد. از این رو، در این مطلب قصد داریم طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده را به صورت مفصل بررسی کنیم.
طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده
مراحل اجرای طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده عبارت است از:
- کسب مجوز
- خرید مکان و وسایل مورد نیاز برای احداث شهربازی سرپوشیده
خرید مکان و وسایل مورد نیاز برای احداث شهربازی سرپوشیده
یکی از تفاوتهای طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده با طرح توجیهی شهربازی روباز، محل احداث این دو شهربازی است. وسایل بازی که برای شهربازی سرپوشیده خریداری میشود هم با توجه به مکان کوچکتر آن نسبت به شهربازی روباز، متفاوت است. انواع وسایلی که در طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده، مورد استفاده قرار میگیرد، عبارت است از:
- بازیهای ویدیویی، جایزهای، مکانیکی و…
- سالن بیلیارد
- سالن بولینگ
- سینما (چند بعدی)
- رستوران یا کافی شاپ
در شهربازیهای سرپوشیده به علت کوتاه بودن سقف نسبت به شهربازیهای روباز، باید در انتخاب تجهیزات دقت زیادی به عمل آورد. همچنین وسایلی که در طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده مورد استفاده قرار میگیرند باید برای کودکان و بزرگسالان مناسب باشند.
در طرح توجیهی شهربازی کودکان، مراحل دیگری هم وجود دارد که برای شهربازی سرپوشیده و روباز مشترک هستند. این مراحل را در ادامه شرح میدهیم.
کسب مجوز
در این طرح توجیهی شهربازی نیز مانند طرح توجیهی شهربازی روباز باید ابتدا از مراکز مربوطه مجوزهای لازم دریافت گردد. مراحل اخذ مجوز در طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده به شکل زیر است:
- مراجعه به اتاق اصناف و انجام کارهای مربوط به درخواست احداث شهربازی سرپوشیده
- استعلام اتاق اصناف ازاداره کل استاندارد منطقه
- ارسال استعلام به شهرداری، سازمان نظام مهندسی و آتشنشانی
- تحویل پاسخ استعلامها به اداره کل استاندارد منطقه
- انجام بازرسی توسط شرکت بازرسی کننده و ارسال تاییدیه ایمنی
- اعلام نتیجه ایمنی به اتاق اصناف
- صدور مجوز توسط اتاق اصناف
تبلیغات
این مرحله در طرح توجیهی شهربازی روباز و طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده مشترک است. از روشهای متنوعی برای تبلیغات میتوان استفاده کرد. مهمترین نکتهای که در تبلیغات باید به آن توجه داشت، خلاقیت و نوآوری است. در ادامه راههای متفاوتی را که با استفاده از آنها میتوان شهربازی را تبلیغ کرد، توضیح میدهیم:
- استفاده از رسانهها:استفاده از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، اگرچه پرهزینه است، ولی باعث میشود تبلیغ شهربازی شما مورد توجه جمع کثیری از مخاطبان قرار بگیرد. همچنین با استفاده از روشهای بازاریابی موثر در ساخت تیزر برای شبکههای تلویزیونی، میتوانید تبلیغات خود را جذابتر کنید.
- فضای مجازی: تبلیغات در فضای مجازی هم هزینه دارد اما هزینهی آن خیلی کمتر از تبلیغات تلویزیونی است. در فضای مجازی راههای زیادی برای بازاریابی وجود دارد، برای مثال میتوانید برای شهربازی خود یک وبسایت طراحی کرده و خدماتی که ارائه میدهید را در آنجا تبلیغ کنید. حضور در شبکههای اجتماعی هم یکی از بهترین روشهای تبلیغ محسوب میشود.
برای مثال با بهره گرفتن از افراد معروفی که در اینستاگرام تبلیغات انجام میدهند، میتوانید با هزینهی کمی، شهربازی خود را برای افراد زیادی تبلیغ کنید. علاوه بر اینها میتوانید از مسابقههای اینستاگرامی برای جذب دنبالکنندههای بیشتر برای پیج شهربازی و در نهایت جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. - بنرهای تبلیغاتی: مزیت این نوع تبلیغات، این است که بنرهای تبلیغاتی در همان شهری که شهربازی تاسیس شده است، نصب میشوند و مخاطبان هدف را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار میدهند.
- افتتاحیه: بعد از اجرای طرح توجیهی شهربازی کودکان، میتوانید برای افتتاح شهربازی خود یک جشن افتتاحیه برگزار کنید. در جشنهای افتتاحیه معمولا تخفیفهایی برای مدتی محدود به مردم ارائه میشود. این کار باعث میشود مشتریان با خدمات شهربازی بیشتر آشنا شوند.
سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شهربازی
- شهربازی سرپوشیده: در طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده، عمده هزینهای که باید در نظر گرفت، هزینهی خرید مکانی برای تاسیس شهربازی است. این هزینه با توجه به منطقهای که قرار است شهربازی را در آن تاسیس کنید و متراژ زمین متفاوت است.
در طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده، به جز هزینهی خرید زمین، هزینههای دیگری هم وجود دارد، از جمله: هزینههای خرید وسایل، هزینه استخدام کارکنان، هزینه دکوراسیون و… . در طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده برای هر 1000 متر زمین، حدود 2 میلیاد تومان فقط برای خرید تجهیزات نیاز است.
البته باید هزینهی دکوراسیون و فضاسازی را هم در نظر گرفت، سرمایه مورد نیاز برای طراحی فضای هر 1000 متر زمین، حدود 200 میلیون تومان میشود. با این سرمایه برای یک شهربازی میتوان تقریبا 20 دستگاه بازی خریداری کرد. نیروی انسانی مورد نیاز در طرح توجیهی شهربازی، به ازای هر 3000 متر 100 نفر است. این افراد شامل مدیر شهربازی، اپراتور وسایل بازی، مسئولهای خدمات رسانی، مسئول صندوق و… میشود. - شهربازی روباز:سرمایه مورد نیاز در طرح توجیهی شهربازی روباز برای خرید وسایل در ازای هر 1000 متر زمین، 5 میلیارد تومان است. این هزینه فقط شامل خرید 3 دستگاه بازی میشود و برای طراحی و فضاسازی باید حدود 500 میلیون تومان به صورت جداگانه سرمایهگذاری شود.
- تامین سرمایه:برای پرداخت هزینههای راهاندازی یک شهربازی میتوانید از سرمایهگذارانی که به این مشاغل علاقه دارند، استفاده کنید. بنابراین نیازی نیست همهی سرمایه را به تنهایی تامین کنید.
برای جذب سرمایهگذاران باید طرح توجیهی شهربازی سرپوشیده و یا طرح توجیهی شهربازی روباز خود را به آنها ارائه داده و با شرح نقشههای خود در مورد توسعهی این کسب و کار آنها را برای سرمایهگذاری در شهربازی خود قانع کنید.